Publicaties

Verdwaald in de mist van communicatie

Door Nico de Leeuw In het digitale tijdperk waarin we leven lijkt één ding belangrijker...
Lees verder

Afl 5: Zou Aristoteles een Tesla kopen?

Door Nico de Leeuw Stel je voor: je rijdt op de snelweg, handen losjes op...
Lees verder

Afl 4: Hoe Google worstelt met zijn eigen menselijkheid

Door Nico de Leeuw In een wereld die draait op algoritmes, data en slimme zoekmachines...
Lees verder

Afl 3: Glimmen zonder geweten

Door Nico de Leeuw Stel je voor: je staat onder de douche, masseert je favoriete...
Lees verder

Afl 2: Ligt Damen nog steeds moreel op Koers?

Door Nico de Leeuw De afgelopen weken zijn er donkere wolken samengepakt boven de grootste...
Lees verder

Afl 1:Tijd voor een morele APK

Door Nico de Leeuw Stel je voor: De misschien wel belangrijkste denker/filosoof Aristoteles die heeft...
Lees verder

Deze auteur adviseert om niet in paniek te raken

‘Geen Paniek! – Eerste hulp bij crisiscommunicatie’ van Maureen Veurman is een praktisch en helder...
Lees verder

Mediaomgeving vraagt om betrouwbaar zijn

Ondanks een sterke economie wereldwijd scoren de overheid, het bedrijfsleven, de niet-gouvernementele organisaties en de...
Lees verder

Relatie centraal stellen in crisiscommunicatie

Binnen de communicatieberoepswereld wordt crisiscommunicatie veelal verward met reputatiecommunicatie, terwijl dit twee totaal verschillende takken...
Lees verder

Vertrouwen nodig in de strijd om aandacht

Elke organisatie wil graag dat klanten, relaties en overige mensen die belangstelling hebben in de...
Lees verder

White paper ethisch communicatiemanagement

Wie het nieuws de afgelopen jaren regelmatig heeft gevolgd, weet dat er steeds meer (overheids)instanties,...
Lees verder

White paper over ethische crisiscommunicatie

In dit whitepaper houden wij een pleidooi voor het hanteren van een consistente crisisaanpak in...
Lees verder

Pleidooi voor wat minder lobbycratie

Het Platform Authentieke Journalistiek, dat is een samenwerkingsverband van een groep onderzoekers, doet in samenwerking met...
Lees verder

Storytelling succesvol met eerlijke boodschap

Door Jan Merton Brett Trapp is in de Verenigde Staten van Amerika een bekendheid geworden...
Lees verder

Tijd voor discussie ethiek en social media

Cambridge Analytica hield de gemoederen de afgelopen tijd flink bezig. Het databedrijf verzamelde gegevens van...
Lees verder

De nieuwe functie van het persbericht

Bij veel raden van bestuur, maar ook bij managers en medewerkers, zal nog een flinke strijd...
Lees verder

De onderschatte macht van belangstellenden

In 2008 vloog de Canadese muzikant David Carroll met zijn band Sons of Maxwell met...
Lees verder

Meer integriteit nodig op het Binnenhof

Op het Haagse Binnenhof bestaat een grote behoefte aan betrouwbaarheid en ethiek. Het bestuur van...
Lees verder

Checklist om nieuws te maken voor dummies

Er is goed nieuws en dat is dat je nieuws zelf kunt maken! In deze...
Lees verder

Veel tegenwerking in onderzoek Shell lobby

In 2019 is een groot onderzoek gestart naar de relatie tussen oliemaatschappij Shell en de...
Lees verder

College Integriteit Tweede Kamer flink aan de bak!

Eerdere initiatieven hebben weinig zoden aan de dijk gezet maar nu is het eindelijk zover....
Lees verder

Geschiedenis vakgebied communicatie in een notedop

Al vanaf de eerste gebaren en de eerste klanken van de oermens hebben mensen gecommuniceerd....
Lees verder

Covid-19 vraagt om ethisch leiderschap

Al langere tijd voordat COVID-19 Nederland en de rest van de wereld in de greep...
Lees verder

Met struisvogelgedrag kom je echt niet meer weg

Het was het afgelopen half jaar druk voor specialisten die zich bezig houden met crisiscommunicatie....
Lees verder

Een goed persbericht is een goed nieuwsbericht

De omgekeerde piramide is een veelgebruikte structuur voor nieuwsartikelen, waarbij de belangrijkste informatie eerst wordt...
Lees verder

UWV waardeert geen klokkenluiders

In dagblad Trouw was in 2016 een artikel te lezen over uitkeringsinstantie UWV dat medewerkers...
Lees verder

Oproep tot ‘GEEN TV-RECLAME’ experiment

In 2019 verscheen een interessant onderzoek van de Amerikaanse economen Bradley Shapiro, Günther Hitch en...
Lees verder

Met marketing win je geen vertrouwen

Een artikel in de Britse krant the Guardian meldde in 2015 dat het waterpretpark Seaworld financieel diep...
Lees verder

Hoe ga je om met cabaretjournalistiek?

Het vak van woordvoerder/persvoorlichter kent soms momenten om snel te vergeten. Als vakgenoten kunnen we...
Lees verder

Het positieve effect van ontzenuw berichten

Bij veel raden van bestuur, maar ook bij managers en medewerkers, zal nog een flinke strijd...
Lees verder

De top 25 gebakken lucht kwalificaties

‘Leiderschap om te zorgen voor inspiratie die tegelijkertijd persoonlijk is en toch gedeeld wordt. Binnen...
Lees verder

Reclameblokken zijn ideaal voor plaspauzes

Ik kies mijn momenten van stoom afblazen en toiletteren nauwkeurig, met name als ik thuis...
Lees verder

Een goede kop is het halve werk

Voor alle nieuwsburgers en mensen in het communicatievak die graag aandacht willen voor hun boodschap...
Lees verder

Jokken en slavenhandel in het luchtruim

Een jaar na de ramp met vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne vliegen dagelijks nog steeds tientallen...
Lees verder

Soep en kroketten in het spoorwegmuseum

Achter het buffet gooit een jongeman onze kroketten in het vet. Terwijl Jan de saucijzenbroodjes...
Lees verder

Hoeveel Eneco kan een mens verdragen?

’U bent een oude klant van ons, daarom hebben wij een aantrekkelijk aanbod voor u’,...
Lees verder

Oprecht en eerlijk zijn effectiever dan marketing

Onlangs lazen wij een interessant artikel in Communicatiemagazine over DSW Zorgverzekeraar. Steeds meer mensen kiezen...
Lees verder

Tas van de baas sjouwen #2

In deel 1 zijn we ingegaan op de kerncriteria die worden gehanteerd om te communiceren op een...
Lees verder

Tas van de baas sjouwen #1

Begin 2017 verscheen een blog op communicatieonline, waarin een van de vele pr-goeroes die ons land rijk...
Lees verder

Communicatie overheid werkt niet #1

In de Volkskrant stond onlangs een interessant interview met speechschrijver Bob de Ruiter.  Volgens hem zijn Nederlandse politici...
Lees verder

Communicatie overheid werkt niet #2

De link naar deze YouTube video https://www.youtube.com/watch?v=EEjJuVLBeIU betreft een Postbus 2002 spotje (voorheen Postbus 51)....
Lees verder

Communicatie overheid werkt niet #3

Bij de overheid bestaat een groot vertrouwen in de mogelijkheden om met communicatie te managen...
Lees verder

Je hoeft je niet te schamen

Wakker Dier reikt binnenkort weer het Liegebeest uit. Dat is de jaarlijkse verkiezing van bedrijven die goed...
Lees verder

Publicatie van ons boek communicatie en ethiek

In het nieuwe boek Communicatie en Ethiek vertellen Jan Merton en Nico de Leeuw hoe organisaties vertrouwen kunnen ontvangen. Niet...
Lees verder

Communicatielessen bij Eurovisie songfestival

In dit artikel willen we het graag hebben over het Eurovisie songfestival. Ik (Nico) was...
Lees verder

Excuses, zo heb ik het niet bedoeld!

Vooral wanneer je een bekende Nederlander bent, of je hebt een verantwoordelijke (publieke) functie, dan...
Lees verder

Communicatieprofs; tijd voor reflectie!

We hebben het over 2015 waarin iedereen praat over de economische crisis, maar er is...
Lees verder

Glazen van kristal of toch gewoon nep?

Kristal of nepkristal; thats the question! Deze vraag gonsde begin 2015 in de (sociale) media,...
Lees verder

Drie zusters en het belang van de klant

De verpleeghuiszorg raakte in de herfst van 2014 in opspraak door een artikel in het Algemeen Dagblad,...
Lees verder

Communicatieprof als functioneel geweten

Dit verhaal betreft 2015. In het nieuws kwam ondermeer dat de hoogste bankiers in de...
Lees verder

Het wordt tijd voor een moreel kompas

Nog niet zo lang geleden deed Joop Bouwma, redacteur bij Trouw en journalist van het...
Lees verder

Niet alleen drank maakt meer kapot dan je lief is

In het vakblad C van Logeion stond eind 2015 een artikel met als titel ‘communicatie...
Lees verder

De schijnwereld van social media #3

Social media is niet meer weg te denken. Maar in hoeverre is social media sociaal?...
Lees verder

De UVA en het belang van kerntaken

Afgelopen 15 jaar vlogen steeds meer (semi-)publieke organisaties de bocht uit. Denk aan het Maasstad...
Lees verder

De schijnwereld van social media #2

Social media is niet meer weg te denken. Maar in hoeverre is social media sociaal?...
Lees verder

De schijnwereld van social media #1

Social media is niet meer weg te denken. Maar in hoeverre is social media sociaal?...
Lees verder

Over smaak valt toch te twisten

Het AD stopt met de jaarlijkse Haringtest. Ook de Oliebollentest en de Friettest keren niet terug. Over...
Lees verder

UWV en ING zijn toch erg hardleers

UWV en ING zijn volop in het nieuws. Beide organisaties hebben hun bedrijfsprocessen niet op...
Lees verder

Een politiek lulverhaal over vliegtaks

7 euro per ticket, dat wordt de vliegtaks die het kabinet in 2021 wil invoeren....
Lees verder

De zeven grote killers van vertrouwen

Zeker voor een vakidioot als ik is het een godsgeschenk geweest dat ik bij Rochdale...
Lees verder

Uit je comfort zone met DURF Communicatie

Zo positief mogelijk in het nieuws komen en een gewenste beeldvorming creëren, daar zijn veel...
Lees verder

Hoe blijf je betrouwbaar in crisistijd?

In dit verhaal besteden we aandacht aan het VUmc dat flinke waterschade opliep toen een...
Lees verder

Niemand verwijt paus gebrek aan durf

Tijdens de jaarlijkse kerstgroet 2014 heeft paus Franciscus hard uitgehaald naar de curie, het bestuursapparaat van...
Lees verder

Publicatie van Handboek voor Nieuwsmakers

Veel organisaties versturen met behulp van reclame-, pr- of marketingbureaus een boodschap naar buiten om...
Lees verder