Een goed persbericht is een goed nieuwsbericht

De omgekeerde piramide is een veelgebruikte structuur voor nieuwsartikelen, waarbij de belangrijkste informatie eerst wordt gegeven en vervolgens details en achtergrondinformatie volgen. Dit zorgt ervoor dat de lezer meteen het belangrijkste nieuws krijgt. Het allerbelangrijkste is dat je je eerst verplaatst in de ontvanger. De structuur die je hanteert, werkt vervolgens als volgt:

  • Kernboodschap: Beantwoord de belangrijkste vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?
  • Belangrijkste details: Vul de kernboodschap aan met extra details die het nieuws verder verduidelijken.
  • Aanvullende informatie: Geef achtergrondinformatie, context of quotes om het verhaal uit te diepen.
  • Afsluiting: Voeg extra informatie toe die nuttig is, maar niet essentieel voor het begrijpen van het nieuws.

Begin met een Pakkende Kop (maar maak hem pas als je tekst helemaal af is) De kop is kort, duidelijk en pakkend. Het doel is om de aandacht van de lezer te trekken. Zorg ervoor dat de kop het belangrijkste nieuws samenvat, actief is en direct geformuleerd. Gebruik daarin trefwoorden bevat die de essentie van het bericht weergeven.

De eerste alinea ofwel de Lead

De lead is de eerste alinea van het nieuwsbericht en geeft de kern van het verhaal weer. Beantwoord hierin zoveel mogelijk van de 5 W’s en H: Wie is erbij betrokken? Wat is er gebeurd? Waar vond het plaats? Wanneer gebeurde het? Waarom is het belangrijk? Hoe gebeurde het?

Wees Objectief en Feitelijk

Een nieuwsbericht is neutraal en objectief. Gebruik geen subjectieve taal en vermijd meningen, tenzij je een quote van iemand (uit een bron of interview) opneemt. Zorg er dan wel voor dat deze quote relevant is, anders verliest deze de authenticiteit en wordt het al snel een verkoop- of pr-praatje.

Houd het Kort en Bondig

Gebruik korte zinnen en alinea’s. Vermijd jargon of te technische termen, tenzij je lezerspubliek hier bekend mee is. Elk woord moet bijdragen aan het verhaal.

Voeg Context en Achtergrondinformatie toe

Geef de lezer voldoende context om het nieuws te begrijpen, vooral als het een complex onderwerp betreft. Dit kan historische gegevens, statistieken of een korte uitleg van de situatie omvatten

Sluit Af met een Krachtige Slotzin

De slotzin kan een samenvatting, toekomstperspectief of een call-to-action bevatten. Het geeft de lezer het gevoel dat hij/zij een volledig verhaal heeft gelezen.

Controleer en Bewerk

Zorg ervoor dat je bericht foutloos is. Dus controleer op spelling en grammatica. De feiten en cijfers moeten kloppen en terug te vinden zijn. Laat een ander de tekst nog een keer lezen die hem voor het eerst ziet. Wees consistent in stijl en toon en nogmaals, denk aan de lengte van de zinnen. Oefen een paar keer door een nieuwsbericht te pakken uit de krant en deze als voorbeeld te nemen. Met deze richtlijnen schrijf je een gestructureerd en effectief nieuwsbericht dat de aandacht van je lezers trekt en vasthoudt. Met als bijvangst dat je het verhaal meteen als nieuwsbericht op de site kunt zetten (of in de nieuwsbrief) en evt. kunt gebruiken voor intranet. Of hoe het interne platform ook mag heten waar je collega’s kunt informeren. Alvast veel succes toegewenst.

Related Posts