Publicaties

Tijd voor Ethisch Communicatiemanagement

Wie het nieuws de afgelopen jaren regelmatig heeft gevolgd, weet dat er steeds meer (overheids)instanties, organisaties en bedrijven in opspraak zijn gekomen. Zonder rekenmachine zijn ze niet meer bij te houden. Met als klap op de vuurpijl de Toeslagenaffaire bij de belastingdienst. Het vertrouwen in de samenleving is al jaren dalende en inmiddels all time low. Het is aannemelijk dat kwesties zoals de toeslagen-affaire hieraan hebben bijgedragen. Om beter aan te sluiten wordt het tijd voor een andere aanpak en manier van denken. In ons nieuwe whitepaper ‘Tijd voor Ethisch Communicatiemanagement’ wordt door de titel al duidelijk hoe we deze aanpak noemen. Je ontkomt niet meer aan het volgen van richtlijnen met betrekking tot moraliteit, integriteit en ethische principes. Gepubliceerd in mei 2021.

Download “Tijd voor Ethisch Communicatiemanagement” Etisch_Communicatiemanagement_2021.pdf – Downloaded 86 times – 2 MB

Pleidooi voor Ethische Crisiscommunicatie

In dit whitepaper houden wij een pleidooi voor het hanteren van een consistente crisisaanpak in kwesties die daarvoor in aanmerking komen. We lichten toe wat voor soort kwesties dat zijn en wat deze aanpak inhoudt. Verder vergelijken wij reputatiemanagement en crisiscommunicatie met elkaar omdat wij vinden dat het twee totaal verschillende vakgebieden zijn, die met dezelfde soort kwesties bezig zijn. En dat zorgt voor een belangenconflict. Vervolgens doen we een voorstel voor een aangepaste vakterm die gezien de tijdsgeest en ontwikkelingen meer de lading dekt: ethische crisiscommunicatie. Vanaf nu gebruiken wij deze vakterm ook in dit document in plaats van de term crisiscommunicatie. Gepubliceerd in januari 2021.

Pleidooi-voor-etische-crisiscommunicatie_def1.pdf (52 downloads)

DURF Communicatie

Zo positief mogelijk in het nieuws komen en een gewenste beeldvorming creëren, daar zijn veel organisaties druk mee bezig. Maar als klanten ontevreden zijn over producten of diensten, er organisatieprocessen niet goed lopen, de organisatie iets anders doet dan zij zegt of zich niet correct gedraagt, kan nooit een gewenste beeldvorming ontstaan. Organisaties bevinden zich in glazen gebouwen, iedereen kijkt kritisch mee. Organisatie, gedrag en communicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het vormen van beelden werkt niet, geloofwaardig zijn wel. Dat bereik je door de organisatie te verbeteren en door zelf nieuws naar buiten te brengen gebaseerd op feiten. De rol van de communicatieprofessional is om daarbij te signaleren, te adviseren en als nieuwsmaker te werk te gaan. De DURF- methode geeft aan hoe dat te doen. Gepubliceerd in 2015.

Communicatie en Ethiek.

Veel communicatieprofessionals communiceren zich suf om voor hun organisatie vertrouwen te winnen. Maar dat helpt allemaal niet wanneer je organisatie niet betrouwbaar is. Daarom moet je als communicatieprofessional niet alleen communiceren, maar vooral ook bijdragen aan de betrouwbaarheid van de organisatie. Ethisch handelen speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Net als het belang van de buitenwereld. Dus: verlaat je comfortzone en begeef je buiten je eigen vakgebied. Lastig om te doen? Niet met dit handboek (gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en met veel praktijkvoorbeelden) in de hand! In ‘Communicatie en Ethiek’ vind je de praktische tips hoe je de organisatie kunt analyseren en helpen verbeteren, zodat deze betrouwbaar is en vertrouwen ontvangt. De auteurs vertellen je tevens hoe je daarna kunt communiceren om het vertrouwen vast te houden en te vergroten. Alsmede hoe je hierbij ethische principes kunt toepassen. Uitgeverij is Futuro Uitgevers. Deze publicatie kun je niet downloaden. Voor meer informatie kun je deze link gebruiken.