Zo positief mogelijk in het nieuws komen en een gewenste beeldvorming creëren, daar zijn veel organisaties druk mee bezig. Maar als klanten ontevreden zijn over producten of diensten, er organisatieprocessen niet goed lopen, de organisatie iets anders doet dan zij zegt of zich niet correct gedraagt, kan nooit een gewenste beeldvorming ontstaan. Organisaties bevinden zich in glazen gebouwen, iedereen kijkt kritisch mee. Organisatie, gedrag en communicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het vormen van beelden werkt niet, geloofwaardig zijn wel. Dat bereik je door de organisatie te verbeteren en door zelf nieuws naar buiten te brengen gebaseerd op feiten. De rol van de communicatieprofessional is om daarbij te signaleren, te adviseren en als nieuwsmaker te werk te gaan. De DURF- methode geeft aan hoe dat te doen. Gepubliceerd in 2015.
Veel communicatieprofessionals communiceren zich suf om voor hun organisatie vertrouwen te winnen. Maar dat helpt allemaal niet wanneer je organisatie niet betrouwbaar is. Daarom moet je als communicatieprofessional niet alleen communiceren, maar vooral ook bijdragen aan de betrouwbaarheid van de organisatie. Ethisch handelen speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Net als het belang van de buitenwereld. Dus: verlaat je comfortzone en begeef je buiten je eigen vakgebied. Lastig om te doen? Niet met dit handboek (gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en met veel praktijkvoorbeelden) in de hand! In ‘Communicatie en Ethiek’ vind je de praktische tips hoe je de organisatie kunt analyseren en helpen verbeteren, zodat deze betrouwbaar is en vertrouwen ontvangt. De auteurs vertellen je tevens hoe je daarna kunt communiceren om het vertrouwen vast te houden en te vergroten. Alsmede hoe je hierbij ethische principes kunt toepassen. Uitgeverij is Futuro Uitgevers. Deze publicatie kun je niet downloaden. Voor meer informatie kun je deze link gebruiken.