De schijnwereld van social media #2

Social media is niet meer weg te denken. Maar in hoeverre is social media sociaal? Is er een hype ontstaan waaraan we met z’n allen meedoen? Social media gebruiken kan ook risico’s met zich meebrengen. In deel 2 een aantal voorbeelden, dus vanaf nu ben je gewaarschuwd.

Verkrachtingen en ontucht

Het gebeurt regelmatig dat ontucht en verkrachtingen plaatsvinden, waarbij datingsites als kennismakingsmiddel worden ingezet. Dat geldt ook voor social media en MSN. Er zijn verschillende verhalen in de publiciteit gekomen, waarbij meisjes verkracht werden, waarbij ze hun verkrachter via social media leerden kennen. Tijdens de kennismaking deed deze verkrachter zich voor als een leeftijdgenoot. Als het tot een ontmoeting kwam werden meisjes verkracht of gedwongen tot seks met andere minderjarigen. Soms is daarbij ook sprake van chantage, waarbij naaktfoto’s van meisjes- gemaakt door webcams- als pressiemiddel worden ingezet. Omdat de meisjes doodsbang zijn dat de beelden worden getoond, staan ze ontucht toe.

Privacyschandaal

Het is onontkoombaar geworden dat commerciële bedrijven steeds meer privacygegevens van burgers achterhalen. Met deze gegevens proberen bedrijven hun producten en diensten nog gerichter te verkopen. Een voorbeeld is een affairedie werd onthuld in de Wall Street Journal. Persoonlijke informatie van gebruikers van de meeste populaire apps op Facebook werden doorgesluisd naar talrijke advertentiebedrijven. Volgens de krant werden ook de gegevens doorgegeven van gebruikers die hun profiel helemaal hadden afgeschermd op Facebook. In sommige gevallen hadden de advertentiebedrijven ook toegang tot de gegevens van vrienden van de app-gebruikers. De informatie via de apps kon worden verzameld via het Facebook-account van de gebruiker. Facebook heeft inmiddels wel maatregelen genomen om deze vorm van privacyschending tegen te gaan. Je kunt je afvragen wat er social is aan Facebook, het platform dient voornamelijk het doel om zoveel mogelijk informatie te verzamelen die te gebruiken is voor reclame en marketing acitiviteiten en schijnt ons ook regelmatig te gebruiken als proefkonijn.

Minder productief op de werkvloer

Op webwereld.nl valt te lezen dat managers van veel bedrijven bezig zijn met social media-beleid voor hun medewerkers. Want naast de voordelen zijn er ook gevaren van social media op de werkvloer. Geschat wordt dat sociale netwerken Groot-Brittannië jaarlijks 17 miljard euro kosten. Werknemers besteden namelijk een flink deel van hun werktijd aan social netwerksites als Facebook en Twitter. Uit een enquête van de Britse vacaturesite MyJobGroup.co.uk onder 1000 werknemers blijkt dat bijna 6 procent meer dan één uur per werkdag hieraan besteedt. Meer dan de helft van de mensen die aan het onderzoek heeft deelgenomen, geeft toe zo nu en dan naar sociale mediasites te gaan op werk. Volgens het onderzoek kost al dit niet-werkgerelateerde inter- netten Groot-Brittannië jaarlijks miljarden euro’s. En de tijdsduur loopt steeds verder op. Als hier niks aan gedaan wordt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de productiviteit van vele bedrijven in heel het land, aldus het onderzoek.

Verminderde baankansen

Lollig doen op social media-platformen kunnen ernstige gevolgen hebben voor je carrièrekansen. Recruiters claimen bij sollicitaties geen gebruik te maken van informatie die door anderen op een profiel wordt toegevoegd. Het is echter steeds eenvoudiger om informatie te vinden over een sollicitant: arbeidsverleden, vriendengroep en zelfs alcoholgebruik. Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat recruiters beslissen op grond van de foto’s en ‘krabbels’ op een Hyves-profiel. Studente Communicatiewetenschap Kirsten van Wingerden onderzocht welke informatie van Hyves door recruiters wordt gebruikt om een indruk te krijgen van een sollicitant en welke gevolgen dat heeft voor zijn of haar baankansen. In totaal 159 recruiters kregen in het onderzoek gemanipuleerde Hyves-profielen te zien. Uit het onderzoek blijkt dat aanstootgevende foto’s en ‘krabbels’ de kans op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek verkleinen. Het effect bleek het grootst bij foto’s.

Ontslag na beledigingen en leugens

Dat werknemers in de problemen kunnen komen door uitlatingen op social media-netwerken is geen nieuw fenomeen. Meer en meer werkgevers screenen (potentiële) werknemers zelf via sociale netwerken. Zo werd een werknemer van een zorginstelling in Heerenveen geschorst nadat zij op Hyves haar cliënten had beledigd. En een werknemer van een uitgaansgelegenheid werd onderworpen aan een intern onderzoek. Hij zou hebben samengewerkt met een bezoeker en fraude hebben gepleegd. Aanvankelijk ontkende de verdachte werknemer de bezoeker ooit te hebben ontmoet. Maar uit de Hyves-contacten tussen de werknemer en de bezoeker bleek dit een leugen. De man vocht zijn ontslag aan, maar de rechter oordeelde dat hij met deze leugen het vertrouwen van zijn werkgever had geschonden.

Related Posts